Verander je trui in een rokje

Het transformeren van een trui in een rokje is leuk en simpel, het is ondertussen mijn favoriete kledingstuk geworden: warm, zacht en comfortabel. Bijna iedere trui is hier geschikt voor, sommige zijn echter te dik of te dun, maar dat voel je gemakkelijk zelf aan. De onderkant van de trui blijft de onderkant van het rokje, aan de bovenkant plaatsen we elastiek zodat beide zijden netjes afgewerkt zijn. Wil je een stapje verder gaan en zakken in het rokje plaatsen? In deze blogpost leg ik uit hoe dat moet.

Benodigdheden:
– Grote trui
– Elastiek
– Naaimachine, garen, spelden, schaar
– Eventueel applicaties, borduursel, kant, knoopjes etc.

Werkwijze:

Cleolidewij - Van trui naar rok stap 1

1. Leg je trui op een vlakke ondergrond en meet hoe lang het rokje moet worden. In mijn geval 45 cm. Dit is inclusief de extra lengte voor de tunnel voor elastiek.
2. Knip het bovenste gedeelte van de trui af. En hecht de bovenkant van de trui/rok af met een zigzagsteek.
3. Trek het ‘rokje’ binnenstebuiten aan en speld de juiste breedte af, nauwsluitend aan je lichaamsvormen. Dit doe je beter iets te strak in plaats van te los, de wol rekt wel mee en wellicht op termijn zelfs uit.
4. Knip langs de spelden, naai de zijden op elkaar en hecht af met een zigzagsteek.

Cleolidewij - Van trui naar rok stap 2

5. Vouw en naai het bovenste gedeelte (binnenkant op binnenkant) voor de elastiektunnel. De tunnel moet zo breed als het elastiek zijn. Op deze foto’s gebruik ik kleuterelastiek, maar beter gebruik je stevig elastiek van zo’n 2cm breed,
Let op: laat een paar centimeter open zodat je het elastiek er nog doorheen kunt rijgen.
6. Rijg het elastiek door het rokje (hier gebruik ik dun elastiek, maar ik heb gemerkt dat je beter elastiek van zo’n 2cm breed gebruikt), zo strak als je zelf prefereert. Voor mij hoeft dit niet veel strakker dan het rokje zelf te zijn. Controleer of het elastiek netjes door de tunnel loopt en nergens is omgeslagen en naai de twee uiteinden aan elkaar.
15. Naai ten slotte het opengelaten stukje tunnel dicht.

Et voilá, je ‘gloednieuwe’ rokje is klaar. Je kunt hem verder aankleden met knoopjes, kant of borduursels. Binnen deze categorie van mijn blog vindt je vast meer inspiratie. Veel plezier ermee!

11 thoughts on “Verander je trui in een rokje

  1. Erg mooi gedaan Cleo,je blog èn het rokjr. je staat al bij mijn favorieten, ik kom zeker en vast terug kijken en geef je blogadres door.

Geef een reactie

