Plastic tassen van plastic tassen

In mijn eerste blogbericht schreef ik, dat ik afgelopen tijd (afgelopen jaar) heel wat plastic tassen heb vermaakt tot nieuwe tassen. Nu is het tijd om er een aantal te laten zien. Hier leg ik uit hoe je een plastic zak het best knipt, zodat jullie ook snel oude tassen kunt recyclen (als je dat nog niet doet).

Dit is de eerste tas die ik heb gemaakt van plastic. Het oranje gedeelte is gebreid, dat ging niet zo fijn, daarom ben ik gestopt en is het een klein tasje geworden. De bovenkant is gehaakt. De witte frutsels zijn stukjes plastic zak die ik door de gaatjes heen heb geknoopt.

Deze tas heb ik gemaakt van vuilniszakken, geen oude, dus helaas geen recyclede tas. De witte tussenstukjes wel trouwens net als de ‘Cleo’ opdruk ook. Als je plastic zakken strijkt, smelt het. Ik heb de letters uitgeknipt uit een rode zak en gestreken op een aantal lagen witte zak.

Dit tasje heb ik vorig jaar als cadeau voor een vriendin gemaakt. Ik geef toe, ook niet gerycled, deze is gemaakt van anti-bacteriele zakken uit een Franse supermarché.

Deze grote tas is de laatste die ik heb gemaakt. Nogmaals een verjaardagscadeau. Ik had hem eigenlijk graag zelf willen houden. Hij is gehaakt met een haaknaald van 12mm. Maar met zo’n tas hou je wel zere handen en polsen over. Mijn moeder heeft een groot stuk van de tas gehaakt.

Volgens mij vergeet ik nog een paar tassen. Mijn moeder haakt eveneens met plastic, ze heeft een mandje voor de washandjes gemaakt, een enorme boodschappentas, nog een paar kleine boodschappentasjes, paar etuis en tassen voor vriendinnen.

25 thoughts on “Plastic tassen van plastic tassen

  1. Tussen al dat studeren heb je gelukkig ook nog tijd voor echt iets zinvols. Onderste tas ziet er het best uit wmb! Kleurrijk pareltje! Ben je al begonnen met het haken van een bedsprei? Kan best koud worden de komende maanden!

  2. hoi hoi, ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd hoe je die plastic tasjes het beste kunt knippen en weer tot een mooi nieuw tasje kunt omtoveren….vertel ons je geheim!!!

    1. Mmm je moet oppassen dat de plasticzakken niet aan je strijkbout vastkleven en er dus wat tussen doen, van dat papier dat je ook bij strijkkralen gebruikt. En je moet je handen natuurlijk niet branden. Van die giftige gassen weet ik het niet. Ik heb dat smelten van andere websites, dus heel heeel heel schadelijk lijkt het mij niet. We smelten strijkkralen immers ook aan elkaar toch ;). Je moet wel zorgen dat je lang genoeg strijkt, anders plakt het niet aan elkaar. Hier doen ze het: http://www.threadbanger.com/episode/THR_20090320

    2. Een vel keukenpapier, van dat bakpapier, op de strijkplank, dan wat lagen plastic en dan weer een vel bakpapier. De strijkbout niet te heet. Het is even zoeken. Het resultaat hangt ook af van de soort plastic tas. Soms kreukelt het allemaal ineens weg naar het midden. Het is dus even uitzoeken.
      Nee, je ruikt er niets van. Ik heb van samengesmolten tasjes inmiddels een tas gemaakt, met de banden van Albert Heyn tassen als versiering. Je kunt het spul namelijk heel goed naaien.
      Hier staat ie bij. Succes!

      http://smg.photobucket.com/albums/v294/Ricky1410/Plarn%20BAGS%20_tassen/

  3. Mooi hoor, vooral die zwarte.
    Ik heb inmiddels heel wat plastic tassen gehaakt en schoondochters en kleindochters
    zijn er gek op.
    Op de camping had ik er veel belangstelling voor en ik heb er zelfs al een verkocht.
    Die blauw-groene vind ik ook super.
    Leuk om werk van anderen te zien.

  4. wat leuk om plastice tassen en tasjes te verknippen
    en die te gebruiken bij het haken.en ik neem aan dat je gewoon net als bij wol ook een lusje moet knopen en dan lekker beginnen.

    tip! start op hyves een site waar je in stappen uitlegt hoe je moet beginnen.
    want daar zitten veel hobby leden.maar ook leden die haken.
    maar ook andere hobby’s een van mijn hobbys is decoupage.

  5. haken van plastice tassen is erg verslavend.
    en in een tas gaat veel tasjes inzitten.

    maar ik had een paar vragen:
    hoe maak jij de voering erin?

    en waar haal jij de schouderbanden van stof met haakjes eraan?

    1. De schouderbanden komen van andere tassen. Je krijgt nog wel eens gratis tassen op open dagen of van het werk (of heel goedkoop bij de kringwinkel) en daar haal ik ze vanaf. Deze naai ik vast, met naaimachine, aan het plastic. Dit geldt ook voor de voering. Dat lukt gewoon met de naaimachine. Ik heb een behoorlijk stevige machine die met een beetje voorzichtigheid het plastic en de voering van stof zo aan elkaar naait..

      1. oke cleo
        dan zal ik eens opzoek gaan naar oude tassen in mijn eigenkast
        of aan familie vragen of anders een keer naar de kringloop winkel gaan.en die zet je dan vast met de naaimachine.nou dan zal ik toch een keer de naaimachine testen.

  6. Heehoi! Ik hoop dat je hier ooit nog op kijkt, want ik had een vraagje! hoe maak je die bakjes? heb je hiervoor hout gebruikt als ondergrond?

      1. Ik weet niet hoe ik een nieuwe reactie kan posten, dus dan maar even zo. Wat een briljant idee. Erg leuk. Vroeg me af hoe jij aan je patronen komt. Zou het ook wel eens willen proberen. Groetjes

  7. ik verzamel tasjes per winkel en dus op kleur en haak er dan een tas van . Zo heb ik 20 jaar geleden van zeemantasjes een grote boodschappentas gehaakt en de tas en hengsel gevoerd met blauwe katoen. Bij de zeeman vonden ze het zo leuk dat het daar 2 weken boven de kassa heeft gehangen

Geef een reactie

