Hoe het begon

Een tijdje geleden ontving ik het ‘stokje’ van Potje Thee om te vertellen hoe mijn naaiavontuur begon. De eerste keer dat ik een stuk stof knipte was toen ik een jaar of 6 was. Ik wilde persé samen met mijn moeder een rokje maken. Maarja het was etenstijd en mijn moeder had geen tijd. Dus toen ben ik zelf aan de slag gegaan, ik heb die enorme (oilily) lap aan flarden geknipt… Niet een al te best begin dus. De poppenwas ging beter of het bouwen van ons eigen poppenhuis van zakdoekjes en papier.

Paar jaar later begon het naaien wel echt, toen mocht ik barbiekleertjes maken, ik geloof dat ik een jaar of 9, 10 was. Eerst samen met mijn moeder, later zelf op een soort van eigen naaimachine. Simpele jurkjes, rokjes, kleine tasjes en pantoffeltjes kregen mijn poppen. Een heel gepiel:

Daarna begon ik mijn sinterklaassurprises op de naaimachine te maken. Zo maakte ik een hoedje voor mijn zusje en nam ik mijn broer twee keer beet. Eerst met een grappak (combinatie van een grapjas en lolbroek) met allemaal vakjes waar moppen in zaten. De tweede keer kreeg hij een ‘sla-jezelf-verrot-pak’ zodat hij zichzelf kon slaan ipv van ons (wat hij eigenlijk nooit deed hoor) met daarbij een work-outdvd die ik ook zelf had gemaakt met de webcam:

Vijf jaar terug maakte ik mijn eerste tassen van stof. Ondertussen was ik aan het breien (een shaghoesje voor de wiskundeleraar en kleine telefoonhoesjes) in de tussenuren op school.

En daarna kwamen de (wollen) rokjes en zelfs een paar jurkjes. En dat allemaal op mijn Husqvarna uit de jaren 60 van mijn (overleden) oma:

Vorig jaar ben ik deze blog begonnen omdat mensen vaak vroegen wat ik maakte en ik het allemaal al weer vergeten was. Nu post ik zo’n beetje alles wat ik maak zodat ik hen kan doorverwijzen en kan onthouden wat ik gemaakt heb. Een soort van naaiselfotoboek dus. Ik maak het liefst simpele dingen zoals tassen, kussens, rokjes. Ik zou best jurken willen maken en broeken, maar dat moet zo goed lukken en zitten. Daarbij maak ik graag dingen uit oude dingen; overhemden, truien, oude lapjes, daar kun je moeilijk grote dingen van maken… En ik moet bekennen dat ik vooral van de ratsjratsjklaar ben haha.

Nu ben ik wel benieuwd naar het begin van Lelie, Blanca en Celestine


De regels:
1. Schrijf een blogje over de start en loopbaan van jouw passie.
Je kunt het hebben over: je eerste creatie – jouw (stik)machine(s) –
enkele mijlpalen – jouw ‘meesters’ – je topstuk – je werkplekje – weetjes – tips –
2. Knip en plak dit stukje tekst met de afbeelding in jouw blogje.
3. Geef het stokje door aan drie of meer gepassioneerde mensen
(laat een berichtje achter op hun blog).
4. Laat je bij het eerste berichtje over hoe het begon een wederwoordje achter

8 thoughts on “Hoe het begon

  1. Wat leuk! Als creativiteit zich niet in naaien uit, is het wel in andere dingen ;) Mocht ik ooit kinderen krijgen, zou ik ze ook de vrije hand geven met naaien denk ik. En dan die barbiekleertjes, zo leuk! Mijn oma breide vroeger barbiekleertjes, onderbroekjes en hemdjes van wit wol. Nee, bij ons geen roze barbieglitterdingen.. :)

Geef een reactie

