Alles bebreien

Wildbreien, knit graffiti, yarn bombing, het is allemaal hetzelfde en even tof. Het bestaat al een tijdje, ik heb er ooit eens over geblogd in 2006 of 2007 op een vorig blog (die niet meer bestaat) omdat het gewoon zo kunstig is. Zomaar in het wilde weg breisels vast maken; lantarenpalen, bruggen, paaltjes, voertuigen, standbeelden…


Via: Flickr


Via: Magda Sayeg


Via: The Culture Report

Het is pure kunst. En hip (hoewel dat niet echt belangrijk is naar mijn mening). Zo was het vorig jaar in een televisiereclame voor gas te zien. Blijft een mooi filmpje, hoe vaak je hem ook kijkt. Ik zou willen dat mijn kot en eigenlijk mijn hele omgeving er zo uit zagen.

Nu heb ik niet mijn kot, maar mijn fiets op deze manier versierd.  Wel niet met wol, want dat heb ik niet in van die mooie kleurtjes en wanneer het niet in de kringwinkel ligt, ga ik het ook niet nieuw kopen. Veel beter nog is alles versieren met plastic zakken ‘wol’, oftewel met plarn. Eerder zag ik dit op de Groenplaats te Antwerpen, waar de A op het parkeer-trappenhuis-hutje, een bol en wat palen bekleed waren met plarn.


Via: artPLASTIEKfabrique

Tegelijkertijd was en is er in het MoMu de tentoonstelling: Ontrafel. Tricot in de mode, die nog te zien is tot 14 augustus 2011. Waar veel gebreide kleding stukken te zien waren, maar ook een aantal spullen zoals op deze foto te zien is:

Goed, terug naar de reden van deze post. Mijn eigen fiets. De gebreide stroken lagen al een tijdje klaar, ze moesten alleen nog even bevestigd worden.

Ik had nog meer plannen voor mijn fiets, maar dat is er (nog) niet van gekomen. Zoals gehaakte jasbeschermers, waarvan hier de zelf-maak-uitleg staat. Wel heb ik een gehaakte zadelhoesje gemaakt, die al eeuwen op mijn to-do-list stond. Hij is wel compleet nutteloos en alleen voor sier haha. Een gebreid mandje zou ik ook nog kunnen maken. Ik had ook plastic bloemen gekocht die om mijn stuur gewikkeld konden worden, maar die staan te leuk rond mijn lamp in mijn kot. En het moet een beetje beschaafd blijven hè (hoewel ik misschien toch nog een stang ga bekleden).

Er is trouwens nog veel meer te zien qua wild breien op het net. Google maar eens in het rond, zie die prachtige resultaten en raak vooral geïnspireerd.

9 thoughts on “Alles bebreien

      1. Ik krijg altijd een hele zere pols van haken, terwijl ik al jaren (decennia) probleemloos brei. Echt jammer, want ik vind veel van die oma-vierkanten heel fleurig.
        Jouw achtergrond vind ik trouwens ook heel mooi, mijn complimenten!

  1. Je fiets ziet er echt super uit met die stroken! De mijne kan ook wel zo’n opknapbeurt gebruiken, maar ik kan helaas niet breien. :( Haken lukt wel iets beter, misschien dat ik mij aan zo een jasbeschermer waag, al zie ik nu een beetje op tegen de hoeveelheid werk die daar gaat inkruipen

  2. Wauw, het is lang geleden dat ik nog zo’n mooie reclamespot heb gezien.
    Bedankt voor je tip Cleo. Ik heb hun website bezocht en je hebt gelijke, ze gebruiken hele mooie prints. Ik heb mijn oogje laten vallen op hun ‘boeken’tas. Heel erg bedankt!

Geef een reactie

