Zelfgemaakt ondergoed

Na een aantal keer aankondigen laat ik het nu eindelijk zien; mijn zelfgemaakte ondergoed, of eigenlijk zoals ik ze het liefst noem: mijn onderbroeken. Ik zag het al eerder bij Elisse tijdens de RecyKleer-14-daagse, ‘granny panties’ gemaakt van een oud shirt. Ik heb zelf een (oude) onderbroek uitgezocht die fijn zat, deze uit elkaar gehaald en er een patroon van gemaakt.

Maar het was nog niet zo gemakkelijk, er komt best wat pas- en meetwerk bij kijken. Of eigenlijk pas- en aanpaswerk. Te laag, te hoog, te blote billen, te breed kruis… Het is belangrijk om het patroon telkens aan te passen. Maar uiteindelijk mag het resultaat er best zijn:


Deze vind ik het allermooist en het best gelukt. Het stofje is zacht en het kant is vrij sexy. De pasvorm is goed en hij is mooi van kleur.

Deze is gemaakt van een oude trui (geen wol, maar 100% katoen), lekker warm voor de komende winterdagen. Liefst zou ik nog eens een kasjmieren trui willen gebruiken om ondergoed van te maken, zoals hier.

Deze grijze met gekleurde bloemen en roze kant is mijn eerste exemplaar. Het kant komt van een oude onderbroek en het stof schoot over van dit rokje. Niet echt mijn favoriet, hij is niet erg netjes in elkaar gezet en het kant is wat verwassen.

En deze laatste (of eigenlijk tweede) is helaas mislukt. Hij zit een beetje als een luier doordat het elastiek te strak gespannen is en de stof niet goed genoeg mee rekt.

Al met al het is een erg tof projectje. Ik bedoel, je houdt er toch iets leuks aan over, iets waar je alle dagen van kunt genieten (als je er genoeg maakt). Nu mijn patroon eindelijk goed vorm krijgt, is een nieuwe onderbroek zo gemaakt. Vooral handig voor als mijn kast leeg is, ik heel nodig naar de wassalon moet, maar te lui ben om te gaan. Ook zin om aan de slag te gaan? Hier een aantal tutorials: Craftstylish, Make Something, SuperNaturale, Threadbanger en BurdaStyle. Ten slotte kun je bij Zoe van ‘So, Zo’ een gratis patroon vinden.

19 gedachten over “Zelfgemaakt ondergoed

  1. Celestine

    Onderbroeken.. ik kan me niet inbeelden dat ik dat ooit voor mezelf zal maken. De jouwe vind ik wel heel mooi! Vooral de laatste twee dan. Jammer dat de laatste mislukt is!

    Zo’n mooie heb ik er zelfgemaakt nog niet gezien eigenlijk!

  2. Lelie

    Super leuke onderbroeken! Ik heb er jaren geleden ook eens gemaakt, met de threadbanger video, die waren echt veel te groot, ik heb ze als pyama “shortje” gebruikt. Toen mijn mama ze in de was zag was haar reacties”zoiets doet ge toch niet echt aan, wat als ge in het ziekenhuis terecht komt”. Zo mooi als die van jou waren ze dus niet :)

  3. elisse

    Amaaaai, die zijn mooi! Oooh, dat kant!! Ziet er toch wel wat beter uit dan mijn mislukking ;-) Best ook eens een oude onderbroek uit mekaar halen voor ik me er nogmaals aan waag.

  4. Jessi

    Ze zijn heel erg leuk geworden! Zo handig als je ze zelf kan maken. Onderbroeken zijn zo duur geworden… Voor mij nog net iets te moeilijk, aangezien ik nog steeds aan het leren ben. Ik hoop er ooit ook zo’n mooie te kunnen produceren :) Span je de elastieken hard aan als je ze op de stof naait?

    1. Cleolidewij Berichtauteur

      Nee zeker niet te hard spannen, ik heb geprobeerd om zowel het elastiek als de stof op de goede lengte/breedte te krijgen zodat dat allemaal een beetje natuurlijk gaat. Moeilijk uit te leggen. Het is vooral uitproberen. Want sommige stukjes (zoals de bovenkant) mag wel wat strakker aangespannen worden. Kijk maar eens hoe dat bij een gekochte onderbroek zit ;)

  5. Marianne

    Haha.. wat grappig, zelf je onderbroeken maken. Maar ze zien er goed uit, had ik niet zo snel bedacht dat je zelf zulke leuke onderbroeken kan maken. Toch wel grappig als ze de volgende dag aan je vragen: ‘en wat heb je gisteravond gedaan?’.

  6. Pingback: Vlug nog een etui « Cleolidewij

  7. vanesse

    Leuk, kan je gelijk mee doen aan dat projekt 1 jaar geen nieuwe kleding kopen…. maken is toch niet iets nieuws kopen.
    Geweldig idee, alhoewel bh lijkt mij iets lastiger (heb je wel cusussen voor om het te leren!!!!
    Groet Vanesse

Geef een reactie

