Van (over)hemd tot hemd

Dit maal waagde ik mij aan het vermaken van groot overhemd van mijn vader tot een top voor mijzelf. Ik heb al vele rokjes voor mijzelf gemaakt, evenals jurken vernaait, maar in mijn kledingkast is geen enkele top van eigen hand te vinden.  En na wat pas-, meet-, knip- en naaiwerk kan ik stellen dat ik erin geslaagd ben om een passende top te maken, zonder kant-en-klaar patroon.

Cleolidewij - Hemd van een overhemd

Ik ben begonnen met het uittekenen van een patroon op basis van een passende blouse (zonder de mouwen mee te tekenen). Dit patroon knipte ik uit de stof (bovenzijde hield ik intact) en naaide de zijkanten aaneen. Na wat aanpassingen (passen, naaien, passen, vernaaien) sloot dit goed aan en heb ik plooitjes gemaakt van het armgat tot het midden van de borst aan beide zijden, de armgaten netjes afgewerkt en de hals voorzien van een gestipt biaisbandje. Tot slot voorzag ik de onderkant van een zoom (in ronde boog).

Cleolidewij - Hemd van een overhemd

Maar of ik deze net zo vaak zal dragen als mijn andere naaisels weet ik niet. Voor de volgende keer mag de hals best iets dieper en het overhemd van een wat dunnere (soepelere) stof zijn. Ik ben bang dat deze een beetje een “zustershemd-look” heeft… Maar zo beroerd staat hij niet toch?

Cleolidewij - Hemd van een overhemd

Voor volgende hemden zijn de mogelijkheden oneindig nu ik weet hoe ik hem passend kan maken: andere halslijn, met kraagje, met mouwen (ook mogelijkheden genoeg), versieringen hier en daar, of een hemdjurk wanneer ik er een tweede hemd onder vast naai… Nu eerst weer vlug terug naar die stapel studiewerk, nog een tweetal maanden door zwoegen, het eind is in zicht!

18 thoughts on “Van (over)hemd tot hemd

  1. Ik vind hem echt ge-wel-dig!!! Uitroepteken!!

    Ha, ik wil niet roepen, hoor. Maar ik wil uw twijfel weghalen, want die is niet nodig. Mooi!

  2. supertof gemaakt! ik zou zelfs zeggen maak er een tutorial van, want ik kan wel wat work-proof shirtjes gebruiken ’t zou dan natuurlijk extra leuk zijn als die zelf gemaakt zijn.

    1. Wie weet doe ik dat de volgende keer, ik ben zo ongeduldig om foto’s te maken tijdens het naaien hihi. En met een oud overhemd kun je het gewoon proberen hè, er is weinig te verliezen. Mocht het toch mislukken kun je er altijd nog een tote-bag van maken of iets dergelijks.

Geef een reactie

