Vernaaide bloemenbroek

Trots als een pauw ben ik op dit vernaaide kledingstuk: een échte broek. Hij lag al een paar jaar te wachten in mijn kast: een roze gebloemde broek die mij een paar maten te groot was. Ik kijk nu verwonderd naar het resultaat, ik had niet verwacht zelf een passende broek te kunnen naaien. En volgens mij is hij zelfs een beetje modieus. Cleolidewij - Bloemenbroek Hij heeft lang liggen wachten. Eerst dacht ik de stof te gebruiken voor andere dingen, zoals een rokje, tas of vele etui’s. Maar dat vond ik zonde. Bovendien zou een mooie broek goed van pas komen, daarom verzamelde ik goede moed, deed ik een beetje research naar bepaalde naaitechnieken en maakte ik een eigen patroon. Cleolidewij - Bloemenbroek Ik heb de broek volledig uit elkaar gehaald, enkel de zijnaden met ingenaaide zakken heb ik in tact gehouden. De elastieken band ging los, evenals de naden langs de binnenbenen. Ik tekende patroondelen over van een bestaande broek en tekende er een extra stuk stof bij voor de ingenaaide rits. Inderdaad: een rits. Ik heb een ritssluiting aangebracht met behulp van dit filmpje. Ten slotte naaide ik van de overtollige stof een nette band bovenaan de broek met knoop en knoopsgat en lusjes voor een riem. Cleolidewij - Bloemenbroek Hij is mij net iets te wijd aan de bovenzijde, maar met een riem zakt de broek niet af. Het was een behoorlijk leerzaam proces, wellicht koop ik nog eens een te grote (vintage of tweedehands) broek om te vernaaien. Dan maak ik hem wat smaller en zorg ik dat het kruis een beetje hoger komt (of de band iets lager). Cleolidewij - Bloemenbroek Met dit behoorlijk warme weer ben ik aangewezen op wat luchtigere kleding, maar zo snel het afkoelt zal ik hem zeker met plezier dragen. Heb jij al eens een broek voor jezelf durven (ver)naaien?

20 gedachten over “Vernaaide bloemenbroek

    1. Cleo Berichtauteur

      Dankje! En ik draag ook het liefst rokjes en jurken, maar soms is het net te warm voor een panty en te koud voor blote benen, dan draag ik maar al te graag een broek :)

  1. StrongImagination

    Wauw, goed bezig Cleo! Ik heb nog wat broeken liggen die ik wil versmallen maar ik durf er niet goed aan te beginnen … Eerst veel tutorials lezen en filmpjes kijken!
    Leuke nieuwe header ook trouwens :)

    1. Cleo Berichtauteur

      Bedankt Anaïs, ik had het geluk dat hier nog geen rits in zat, anders had ik wel meer moeite gehad met het versmallen. Ik ben benieuwd naar je broeken mocht je er wel aan durven beginnen.

  2. Tine

    Dat het kruis wat lager hangt… je broek past mooi in een trend. Allé, daardoor stoort het niet. Omdat we het momenteel vaker op straat zien. Maar ik kan wel begrijpen dat je liever een strakkere broek hebt. Al vind ik deze je wel heel mooi passen!

    Broeken… enkel pyjamabroeken uit oude lakens gemaakt. Dat zijn echt de beste! :)

  3. la merlette blanche

    Aha, die link ga ik straks eens bekijken! Net terug van vakantie, waar ik tussendoor aan een Burda-shortje werkte. De korte Burda-uitleg en gebrek aan internet hebben mij wat gedwarsboomd, de foert-aan-Burda-mentaliteit en het gesupporter van een medevakantieganger/naaier zorgde er wel voor dat de rits erin zit. Straks eens checken wat ‘de echte’ manier nu eigenlijk is ;-)
    Hoe dan ook: prachtige broek, echt iets Cleo!

  4. Marloes Pieper

    ja ik zag ‘m al op instagram niet wetend dat hij van je eigen hand was, SUPERVET echt heel cool, je mag heel erg trots zijn hoor! en die rits, majong ik heb het ooit geprobeerd, en dit was slechts een short, maar hij ligt nog steeds half af in de kast…..

  5. Pingback: Een gestreept shirt | Cleolidewij

Geef een reactie

