Jurk blijft jurk

In de zijbalk van mijn blog staat subtiel een verwijzing naar een campagne uit de Tweede Wereldoorlog: “Go through your wardrobe, make-do and mend”. Deze posters hingen door heel het Verenigd Koninkrijk om vrouwen aan te zetten om van oude kleding nieuwe kleding te maken, kleding te vermaken of te repareren. De kledingschaarste maakte hen behoorlijk creatief en innovatief.

“During the world wars women became masterminds of make do and mend, so resourceful they fashioned up sexy knickers out of parachutes” [bron]

Jurken werden van stoffen landkaarten gemaakt, kleding van volwassenen werden vermaakt tot babykleertjes en wollen truien werden uitgehaald om de wol te kunnen hergebruiken. Luister vooral goed naar de boodschap aan mannen op het eind van dit nieuwsfilmpje.

Een inspirerend campagne voor onze huidige wegwerp/consumptie-maatschappij. Afgelopen week  zette ik mij terug achter mijn naaimachine. Niet met een parachute of gordijn, ik vermaakte een vermaakt kleedje. De groene, wild gebloemde jurk – of echt bommagewaad – vermaakte ik tijdens de zomer van 2011. Toen verwijderde ik een aantal onderdelen en maakte hem iets korter. Maar afgelopen jaar is het kleedje amper uit mijn kast geweest, ik vond hem te groot en het kant te opvallend (en gewoon stom om het wat kinderachtig te verwoorden). Hoogste tijd om hem terug onder de naaimachine te steken.

Cleolidewij - Vermaakte vermaakte jurk

Ik heb de jurk geheel uit elkaar gehaald, rok van de top los en mouwen er af. Het bovendeel versmalde ik (opnieuw met het Knip-patroon), het kant ging eraf en ik naaide alles terug aan elkaar. De jurk heeft een lange rits middenachter, waardoor de versmalde jurk nog met gemak aan en uit kan.
Cleolidewij - Vermaakte vermaakte jurk

Wil je meer lezen over ‘make do and mend’-campagne? Queens of Vintage hebben er een interessant artikel aan gewijd en deze website is zelfs geheel gewijd aan het thema. Inspiratie en motivatie genoeg om de eigen kledingkast onder handen te nemen (enkel wanneer nodig).

16 gedachten over “Jurk blijft jurk

      1. Lelie - A Bouquet of Buttons

        Ik denk dat dit dezelfde reportage is als die wat ze vorig jaar hebben laten zien bij the great British sewing bee. De oudere dame die mee deed had het meegemaakt, en er was ook een groep die dingen maakte voor de soldaten en dat zou op het paleis zelf zijn geweest ofzoiets. Ik weet het niet juist meer maar ze kon er heel mooi over vertellen

  1. Swaen

    Wauw, wat is dat mooi geworden zeg! Ik ben er zo slecht in… Meestal gooi ik maar een strakke riem om mijn jurkjes om er taille in te krijgen. Vernaaien durf ik zo niet…

  2. Elke

    Ik ben echt zo jaloers op je hele kledingkast. Bij iedere post denk ik: wow, dat jurkje zou ik ook wel willen. Echt prachtig wat je iedere keer weer doet.

  3. Marloes Pieper

    Ah Cleo dank je voor je fijne comment :) Ik heb een broek die eerst functioneerde als lang-op-de-grond-slepende-wijde-pijpen-broek, toen werd het een nog-steeds-even-goed-zittende-broek-van-boven-maar-nu-met-skinny-pijpen, om vervolgens een he-ik-pas-hem-nog-steeds-wat-een-genot-maar-die-pijpen-zijn-versleten-en-moeten-eraf-shorts te worden!
    Ik mis mijn naaimachine. En als ik thuis ben moet ik ook maar eens mijn kledingkast HELEMAAL kaan re-organiseren, de finse cultuur heeft nogal een invloed op mijn kleding merk ik!

  4. Marlous

    Oh wat een leuk jurkje is het nu geworden! Dat kant was inderdaad een beetje truttig nog.. En interessant die make do and mend campagne. Wat worden mensen toch altijd creatief als ze een ‘beperking’ hebben.

Geef een reactie

