Vernaai je trui tot een rokje mét zakken

Cleolidewij - Rokjes met zakkenMijn all-time-favorite kledingstukken zijn rokjes gemaakt van truien. Al eerder schreef ik een uitleg hoe je zelf zo’n rokje kunt maken (een makkelijker naaiproject bestaat niet). Een stapje verder? Zet zakken in het rokje. Ik heb er al vaker vragen over ontvangen hoe dat precies moet. Een uitleg is wel op zijn plaats, ik vond het zelf vrij ingewikkeld, maar de aanhouder wint: gewoon (blijven) proberen. Met deze manier van zak-inzetten blijft de zak netjes op zijn plaats.

Benodigdheden:
– Grote dikke trui
– Stof voor de zakken, zoals een overhemd
– Dik elastiek
– Garen, naaimachine, spelden, schaar, centimeter
– Optioneel mijn patroon voor de zakken (printen als ‘passend’ op A4-papier, liefst gebruikt kladpapier).

Werkwijze:
Cleolidewij - Rokje maken stap 11. Leg de trui (in mijn geval een lange wollen jurk) op een plat oppervlak.
2. Knip het rok gedeelte: gebruik hiervoor een nauwsluitend rokje als patroon. Speld de voor en achterzijde eventueel aan elkaar vast en pas het aan om te controleren of de wijdte goed is, waarna aanpassingen mogelijk zijn. Mijn rokje is zo’n 47cm lang inclusief tunnel voor elastiek. Geen goed rokje als voorbeeld? Volg de eerste paar stappen (enkel het knippen!) van deze uitleg.
3. Een wollen rokje is beter iets te strak, zo vallen hobbels minder op (deze worden strak getrokken), de stof rekt goed mee en zal wellicht op termijn ook uitrekken.
Cleolidewij - Rokje maken stap 24. Knip de zak twee keer uit dubbele bijpassende of contrasterende stof. Ook hier moet de vorm niet aan strenge eisen voldoen. Je hand moet er in passen en twee rechte zijden hebben met een rare boog ertussen. Kijk eventueel in je eigen garderobe voor voorbeelden. Mijn lange rechte zijde is zo’n 20cm lang,
5. Plaats het eerste deel van de zak op het voorpand van de rok, goede kant op goede kant, zo’n 7cm van boven (de tunnel moet ongeveer net over de bovenkant van de zak vallen).
Cleolidewij - Rokje maken stap 36. Knip de stof in op de aangegeven groene streepjes, net zover als je normaal gezien de naden naait (ongeveer 1cm), bij mij komen deze 4cm van boven en 4cm van beneden.
7. Naai de zak enkel vast op de oranje lijn (hier 12cm lang) en voorzie de ingeknipte kantjes eveneens van stiksel (enkel op de uiteinden van de oranje lijn). Hecht de naad af met een zigzagsteek. De oranje naad vormt de ingang van de zak, zorg dus dat deze niet de kort is en je hand er niet doorheen zou passen.
Let op: deze twee stappen gelden enkel voor het voorpand van de rok en het eerste deel van de zak.

Cleolidewij - Rokje maken stap 4Het eerste pand van de zak is aan het voorpand van het rokje bevestigd, goede kant op goede kant. Nu naaien we het tweede deel van de zak vast en naaien we tegelijkertijd ook de voor- en achterkant van het rokje aan elkaar.

8. Leg het achterpand van de rok op tafel met de goede kant naar boven. Daar bovenop leggen we het voorpand van de rok met de goede kant naar onder.
9. Draai het eerste deel van de aangenaaide zak daar bovenop, oftewel de slechte kant van de zak op de slechte kant van de rok. Links op de foto ligt hij er nog naast, rechts is hij erop gelegd. De genaaide naad komt dus tussen de rok en de zak te liggen en op deze manier creëer je een nette zak-ingang.
10. Boven op dit eerste deel van de zak, leggen we het tweede zakdeel, goede kant op goede kant.
11. Naai alle lagen aan elkaar vast en hecht af met zigzagsteek, op de rechter foto zie je hoe alle lagen samenkomen.

1: de achterkant van het rokje,
2: de voorkant van het rokje,
3. het eerste deel van de zak
4: het tweede deel van de zak.

Waar de zak-ingang komt, naai je dus enkel het achterpand van de rok en het tweede zakdeel aan elkaar. De rokvoorkant en het eerste zakdeel zijn immers al aan elkaar genaaid en je wilt een opening behouden.

Cleolidewij - Rokje maken stap 5

12. Naai beide zak-delen aan elkaar vast (de ronde boog), hecht af met zigzagsteek en herhaal stap 9 t/m 12 voor de andere zak.
13. Hecht de bovenkant van het rokje af met een zigzagsteek en naai een tunnel van ongeveer 2,5cm bovenaan het rokje (pas dit aan op de dikte van jouw elastiek). Laat een paar centimeter open zodat je het elastiek er nog doorheen kunt rijgen.
14. Rijg het dikke elastiek door het rokje, zo strak als je zelf prefereert. Voor mij hoeft dit niet veel strakker dan het rokje zelf te zijn. Controleer of het elastiek netjes door de tunnel loopt en nergens is omgeslagen en naai de twee uiteinden aan elkaar.
15. Naai ten slotte het opengelaten stukje tunnel dicht.

Cleolidewij - Rokje maken stap 6

16. Keer de rok binnenste buiten, trek hem aan, steek je handen in je zakken en ren trots een rondje door je huis. Je rokje van een oude trui mét zakken is af.
17. Herhaal alle stappen voor een volgend rokje.

Cleolidewij - Rokje maken

14 gedachten over “Vernaai je trui tot een rokje mét zakken

  1. Pingback: Verander je trui in een rokje | Cleolidewij

  2. Bianca

    Door het lezen van je blog heb ik dit weekend 4 leuke rokjes gemaakt, 2 voor mij en 2 voor mijn dochter. En dat allemaal van te groot geworden jurkjes / truien. Supergoed idee! Dank je wel!

      1. Jessica Irvine

        Oeff… zou die niet in een spambericht tussen tekomen zijn of ongewenst?

        Outlook verstopt weleens berichten van de afzender, misschien moet je daarin kijken,alsjebleift?

        1. Jessica Irvine

          O wacht.

          Ik heb een schokkend problem dat ik niet graag wil horen maar ik heb geen toegang om berichten te sturen en het blijft iedere keer zo,het zegt zelfs dat ik mijn wachtowwrd moet wijzigen ,dat deed ik ook maar lukt niet. Ik zal kijke wat ik kan doen

  3. Janine

    Hallo Cleo, ben bij toeval op je site terechtgekomen. ik vind het echt helemaal geweldig wat je doet met je kleding. Wat een mooie en schattige rokjes! Ik had graag geweten welke naaimachine je gebruikt? En ik zag ergens op je site dat je wel eens kleding (bv. rokjes) te koop aanbiedt? Doe je dat nog steeds? Ik heb nog nooit zelf kleding gemaakt of hersteld en al helemaal niet met een naaimachine, maar door jouw site krijg ik zin om een naaimachine te kopen en online naailessen te volgen. Bedankt alvast voor je reactie.

    1. Cleo Berichtauteur

      Hallo Janine, bedankt voor je vriendelijk reactie, tof om te horen! Ik gebruik een oude Husqvarna-naaimachine uit 1966. Een beest van een machine met enkel de basissteken. Ik heb inderdaad wel eens rokjes gemaakt om te verkopen. Dit ligt nu echter stil wegens wat tijdsgebrek. De rokjes van truien zijn wel heel makkelijk te maken en aan te passen mochten er hobbels verschijnen als je ze aantrekt. Ik kan mij voorstellen dat je zelf ook aan de slag wilt en dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Zoek misschien een tweedehands naaimachine in de kringwinkel of op marktplaats, met een rechte en zigzagsteek kom je al heel ver. Een cursus is handig, maar ik merk dat er online en in boeken veel te leren valt (en bekijk zeker hoe bestaande kleding in elkaar zit). Vooral proberen, experimenteren, niet opgeven en opnieuw proberen. Veel succes!

Geef een reactie

