Blauw jurkje met-zonder kraagje

Dit bericht verscheen eerder op Georgette.be als gastblog tijdens Georgette's 
recyclagemaand.

Toen Ruth mij vroeg om een gastblog te schrijven voor Georgette en mijn ervaring te delen rond het maandthema upcycling, recykleer, ‘Go through your wardrobe, make-do and mend’, voelde ik me vereerd. Sinds ik de naaimachine van mijn oma kreeg – een mintgroene Husqvarna uit 1966 – experimenteer ik graag met stof, naald en draad. Eerst met de stofjes uit mijn moeders stoffenkast, maar al snel met oude kledingstukken. Ik ontwikkelde vroeg de overtuiging dat alles wat oud is een nieuw leven ingeblazen kan worden. Sindsdien vult mijn kledingkast zich gestaag met oude-nieuwe jurkjes, rokjes en shirts.

Cleolidewij - blauw jurkje voor en na

Ik werk (bijna) nooit met patronen. Het liefst modelleer ik ze op mijn eigen lichaam: al passend en naaiend. Het is spannend om te experimenteren en nieuwe dingen uit te proberen, om je gevoel te volgen en te leren hoe kledingstukken in elkaar zitten. Ik zou iedere (beginnende) naaister kunnen aanraden om oude kledingstukken te inspecteren, uit elkaar te halen en op eigen wijze terug in elkaar te naaien.

Ook voor deze gastblog kriebelde het om een nieuw naaiproject te beginnen. Er lag nog een blauwe, tricot jurk in mijn ‘stoffen’-kast. Een model waar ik graag de schaar in wilde zetten. En dat heb ik gedaan. De volledige jurk werd uit elkaar gehaald, verbouwd en terug in elkaar gezet.

Cleolidewij - blauw jurkje rug

De kraag heb ik uiteindelijk verwijderd, de knoopjes zijn naar de rug verplaatst en zo behield ik een nauwe halslijn aan de voorkant. Ik versmalde de body en mouwen (die ik eveneens verkortte) en zette het geheel terug aan de rok. Deze verkortte ik zo’n 10 centimeter. Met dit restje stof kon ik een beleg maken en de halslijn netjes afwerken. Ten slotte maakte ik een paar lusjes voor een tailleriempje/lint.

Cleolidewij - gastblog

Met het resultaat ben ik blij. Ik vind de knoopjes op de rug mooi en de jurk heeft een heel fijne, luchtige stof. Wellicht maak ik hem binnenkort nog een klein beetje korter, zodat hij iets minder stijf en braaf is.

5 gedachten over “Blauw jurkje met-zonder kraagje

  1. Irena

    Ik vind het zalig hoe gij iets met een volledig andere uitstraling uit die jurk hebt kunnen halen! Ik moet bekennen: ik hou krampachtig vast aan bestaande patronen… Het is geweldig hoe jij dat zo uit de losse pols kan doen :)

  2. Meriam

    Zo leuk hoe je dat doet. Pas heb ik, van jou gezien!!, een lichtblauwe bloes veranderd. Mouwtjes eraf, knoop erin, klaar. Superleuk. De dochters dragen het ook!!
    Superleuke blog van jou!!

  3. Jozefientje

    Hey, ik heb ’n jurkje gemaakt, terug te vinden op mijn blog, maar stiekem is de rug te wijd, :s
    Heb je tips over hoe ik het kan fiksen?
    Het is een patroon uit de hand gemaakt, mr tis blijkbaar niet goed voor niet rekkende stof:s

    1. Cleo Berichtauteur

      Ik denk dat je het jurkje best terug uit elkaar haalt, aanpast en weer in elkaar zet om tot een mooi resultaat te komen. Wel knap gedaan zonder bestaand patroon!

Geef een reactie

