Van tovenaarsgewaad tot kerstjapon

Cleolidewij - Vernaaide kerstjurk

Het is lang-láng geleden dat ik achter mijn naaimachine zat om (met plezier) iets nieuws te naaien uit iets ouds (lees lelijks). Eerder was er geen ruimte, geen tijd, geen energie en geen goesting om dit te doen. Zonde! Tijd om mijn blog nieuw leven in te blazen, mijn naaimachine aandacht te geven en vooral om een gruwelijke jurk een make-over te geven.

Tovenaarsgewaad?

Tijdens een rondje door een vintagewinkel vond ik een fluwelen jurk, een gigantisch gewaad wel te verstaan. Bart refereerde naar Harry Potter en ik moet toegeven dat ik er inderdaad als een tovenaar uit zag (of sekteleider!). Aanschouw de memorabele ‘voor’-foto:

Cleolidewij - Make-over tovenaarsgewaad

Bij dit soort jurken vraag ik mij altijd af wie dit in hemelsnaam heeft gedragen en of het er net zo waanzinnig (in de slechte zin van het woord) heeft uitgezien als toen ik het aan had. Was het een jurk speciaal aangeschaft voor een verjaardag? Voor een trouwfeest? Of is het een alledaags geval? Eventueel voor een bijeenkomst voor magiërs? Een model dat in ieder geval hevig uit de tijd is (of nooit bij de tijd is geweest), maar waarvan de stof nog helemaal gaaf is.

Plan van aanpak

  1. Bovenkant van de rok los knippen
  2. Voor- en achterkant van de top los van elkaar knippen
  3. Voorkant in twee knippen en ontdoen van de tovenaarskraag + mouwen versmallen
  4. Achterkant verkleinen aan de hand van de voorzijde
  5. Voor- en achterkant terug aan elkaar naaien
  6. Rok door de midden knippen langs de zijnaad, de andere zijnaad wordt nu de achternaad van de rok
  7. Rok en top terug aan elkaar vast naaien (rok is ongeveer even breed als de top)
  8. Rok inkorten en alles (waar nodig) voorzien van zoom
  9. Tot slot: twee gelijke linten knippen van overgebleven stof en vastnaaien aan de top. Top eveneens voorzien van kleine opening om lint doorheen te voeren in de zij

Cleolidewij - Getekend stappenplan paarse jurk

Resultaat

De ‘na’-foto’s spreken voor zich: een fluwelen overslagjurk.

Cleolidewij - Vernaaide kerstjurkCleolidewij - Vernaaide kerstjurk

Anticlimax van de make-over: Hoewel ik de jurk echt goed gelukt vind, hou ik helemaal niet van paars… Waarom ik de jurk dan in eerste instantie heb gekocht? Omdat ik wel graag een fluwelen jurk wilde hebben en dacht dat ik wel aan de paarse kleur zou wennen. Ik heb er een gigantisch feestdagen-gevoel bij (klik voor een kerstcleo). Met kerst komt hij wellicht uit de kast.

Wat vind jij? Had jij de jurk gelaten zoals hij was om ieder jaar met Halloween uit de kast te halen?

5 thoughts on “Van tovenaarsgewaad tot kerstjapon

Geef een reactie

